Zaćma - ogólne informacje

Zaćma jest definiowana jako naturalne zmÄ™tnienie soczewki oka. Choroba ta wystÄ™puje dość czÄ™sto — na Å›wiecie cierpi na niÄ… okoÅ‚o 20 milionów osób.1

Zaćma jest niemal nieodzownÄ… częściÄ… procesu starzenia i najczęściej wystÄ™puje u osób powyżej 55 roku życia. W rzeczywistoÅ›ci poÅ‚owa Amerykanów cierpi na zaćmÄ™ lub ma za sobÄ… zabieg usuniÄ™cia zaćmy przed osiÄ…gniÄ™ciem 80 roku życia. Po osiÄ…gniÄ™ciu pewnego wieku utworzenie siÄ™ zaćmy jest bardzo prawdopodobne. Co gorsza, nieleczona zaćma może prowadzić do Å›lepoty. Zaćma już teraz jest gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… utraty wzroku u osób dorosÅ‚ych powyżej 55 roku życia oraz najczÄ™stszÄ… przyczynÄ… Å›lepoty na Å›wiecie. DobrÄ… wiadomoÅ›ciÄ… jest jednak to, że leczenie zaćmy jest skuteczne; ponad 97 procent z wiÄ™cej niż 3 milionów zabiegów przeprowadzanych co roku w Stanach Zjednoczonych uważa siÄ™ za udane. W rzeczywistoÅ›ci okoÅ‚o 95 procent pacjentów powraca do peÅ‚nej sprawnoÅ›ci widzenia oddalonych obiektów z okresu przed wystÄ…pieniem choroby po poddaniu siÄ™ zabiegowi wszczepienia soczewki wewnÄ…trzgaÅ‚kowej (IOL). Poniżej opisane zostaÅ‚y kolejne stadia choroby.

• Oczy zdrowe (bez zaćmy): soczewka zdrowego oka skupia wpadajÄ…ce promienie Å›wietlne dokÅ‚adnie na powierzchni siatkówki, tworzÄ…c doskonale wyraźny obraz obiektów zarówno w niewielkiej jak i dużej odlegÅ‚oÅ›ci.

• Wczesne/poÅ›rednie stadium zaćmy: W miarÄ™ starzenia siÄ™ oka soczewki stajÄ… siÄ™ mniej elastyczne i bardziej mÄ™tne. W efekcie do oka dociera mniejsza ilość Å›wiatÅ‚a. ÅšwiatÅ‚o to ulega rozproszeniu.

• Późne/zaawansowane stadium zaćmy: Na tym etapie wzrok cechuje siÄ™ mniejszÄ… gÅ‚Ä™biÄ… ostroÅ›ci, mniejszÄ… wyrazistoÅ›ciÄ… i sÅ‚abszym widzeniem kolorów, co prowadzi do caÅ‚kowitej utraty wzroku.

Operacja zaćmy

Zaćma jest definiowana jako naturalne zmętnienie soczewki oka. Choroba ta występuje dość często i można ją leczyć operacyjnie w naszej klinice.

Zapraszamy do kontaktu w celu zapoznania się z naszym zakresem usług.

Jak przebiega operacja usuniÄ™cia zaćmy

• Podczas operacji pacjent jest Å›wiadomy i może komunikować siÄ™ z lekarzem.

• Operacja wykonywana jest w warunkach ambulatoryjnych.

• Znieczulenie podaje siÄ™ miejscowo w postaci kropli do oczu.

• Poprzez maÅ‚e naciÄ™cie usuwa siÄ™ zmÄ™tniaÅ‚Ä… soczewkÄ™.

• W powstaÅ‚e miejsce wszczepiana jest nowa soczewka.

• Operacja jest bezbolesna. Najczęściej trwa 15-30 minut.

• Po wykonaniu operacji pacjent wraca tego samego dnia do domu.

Po zabiegu

• Pierwszego dnia po operacji możliwe jest zwiÄ™kszone Å‚zawienie.

• Pierwsze dwa tygodnie po zabiegu - unikaj zakurzonych i zakaźnych Å›rodowisk.

• W pierwszych miesiÄ…cach - unikaj korzystania z basenu i sauny.

Zaćma - profilaktyka

Choć wielu lekarzy uważa, że nie można zapobiec powstawaniu zaćmy, prowadzone są w tej dziedzinie obiecujące badania. Co więcej, już teraz można zacząć przeciwdziałać powstawaniu zaćmy (jeśli jeszcze się nie uformowała) lub spowalniać jej powstawanie, np. poprzez:

• Noszenie okularów przeciwsÅ‚onecznych chroniÄ…cych przed szkodliwym dziaÅ‚aniem promieni ultrafioletowych (UV) Å›wiatÅ‚a sÅ‚onecznego. Udowodniono, że dÅ‚ugotrwaÅ‚e przebywanie na sÅ‚oÅ„cu sprzyja powstawaniu zaćmy. Należy używać okularów z atestem zapewniajÄ…cych ochronÄ™ przed dziaÅ‚aniem promieni UVA i UVB.

• Jedzenie żywnoÅ›ci zawierajÄ…cej duże iloÅ›ci przeciwutleniaczy, czyli owoców i warzyw. U osób spożywajÄ…cych duże iloÅ›ci zielonych warzyw, takich jak jarmuż i szpinak, bogatych w luteinÄ™ i zeaksantynÄ™, stwierdzono niższe ryzyko powstania zaćmy.

• Sprawdzanie poziomu cholesterolu (podczas wizyty u lekarza). Istnieje prawdopodobieÅ„stwo zwiÄ…zku miÄ™dzy wysokim poziomem cholesterolu i zaćmÄ…; niektóre badania sugerujÄ…, że stosowanie statyny (leku obniżajÄ…cego poziom cholesterolu) może powstrzymać formowanie siÄ™ zaćmy jÄ…drowej. Badanie poziomu cholesterolu nie jest bolesne. Dobrze jest wykonywać je przynajmniej raz na 5 lat lub częściej — w przypadku gdy stwierdzono wczeÅ›niej wysoki poziom cholesterolu lub w przypadku mężczyzn powyżej 45 roku życia albo kobiet powyżej 50 roku życia.1